Nyhed

‘Turandot’ med ny musik og overraskende finale

‘Turandot’ med ny musik og overraskende finale | Magasinet KLASSISK

Nye fortolkninger af teksten i gamle operaer er hverdag i verdens operahuse. Hvad der ikke er så almindeligt er, når musikken også ændres radikalt fra komponistens originale version.

Men det er, hvad Washington National Opera har kastet sig over i kompagniets nye opsætning af Puccinis ‘Turandot’, som både har en overraskende finale og atten minutters ny musik.

Det er blevet muligt, da ophavsrettighederne til operaen fra i år er ophørt i USA, og værket er blevet public domain, så alle kan bruge det, som de vil.

Ifølge operahusets kunstneriske leder, Francesca Zambello, har den oprindelige slutning sukket efter en omskrivning, der kan forklare den morderiske prinsesse Turandots pludseligt overstrømmende kærlighed til bejleren Calaf, som hun ellers ønskede død.

»Nu hvor ophavsretten til værket er udløbet, har jeg ønsket at ændre historien på en måde, som jeg håber, er i Puccinis ånd«, siger Zambello, som selv har iscenesat den nye ‘Turandot’, til nyhedsbureauet AP.

Librettist Susan Soon He Stanton og komponist Christopher Tin fik opgaven med at ændre afslutningen, så den fremstår psykologisk troværdig. I Turandots indgangsarie ‘In questa reggia’ forklarer hun sin grusomme adfærd som en hævn for slægtningen, prinsesse Lo-u-ling, som hun hævder blev udsat for voldtægt og myrdet.

Men den forklaring giver librettisten ikke meget for, fortæller hun til nyhedsbureauet AP:

»Jeg troede bare ikke på hende. Antallet af henrettede bejlere er så højt, at det ikke giver mening, at hun dræber alle disse mænd på grund af noget, der skete med et familiemedlem for længe siden«.

For Stanton fremstår drabene mere som en traumatisk reaktion fra én, der er bange for at blive gift. Derfor lader librettisten i sidste scene af den nye opsætning Turandot afsløre, at det er hende selv, som har været udsat for seksuelle overgreb, og motiverer dermed de mange henrettelser med prinsessens egen historie.

Stantons ændring i handlingen har forlænget librettoen væsentligt, og komponisten fik i opdrag at skabe ny musik med afsæt i forlægget men »kørt gennem et nutidigt filter«.

Den nye ‘Turandot’ er blevet pænt modtaget af anmelderne. Michael Andor Brodeur fra Washington Post kalder den nye opsætning »forfriskende«, mens Andrew Lindemann Malone i Washington Classical Review skriver, at operahuset argumenterer overbevisende for den nye slutning på Puccinis opera. Han afslutter sin anmeldelse af med disse ord:

»Zambello og Washington National Opera fortjener hæder for at tage en risiko, og Stanton og Tin fortjener ros for at det lønner sig. Det bliver interessant at se, om andre kompagnier tager den nye slutning til sig, men den fortjener klart flere opsætninger«.

Foto: Cory Weaver / WNO

LÆS OGSÅ

‘Tryllefløjten’ renset for unoder

Tilmeld gratis nyhedsbrev | Magasinet KLASSISK

FLERE NYHEDER