Pladenyt
Fleming a la Björk
19. april 2017
19. april 2017
Du er verdens største operadiva, du har over et halvt århundredes operaer bag dig, og mætheden er ved at indfinde sig – hvad bliver dit næste cd-projekt? Efter tre års albumpause har Renée Fleming overraskende valgt at dykke ned i nordisk musik og endda med hovedvægt på musik fra nyere tid. Den svenske komponist Anders Hillborg komponerede de natlige havskildringer og reflekterende ‘The Strand Settings’ til den amerikanske sopran med premiere i Carnegie Hall i 2013 og senere opførelse i London og Stockholm. Mon fru Fleming har lyttet til Hans Abrahamsens orkestersange ‘let me tell you’, som de sidste par år har lagt verden ned, og lagt billet ind på en bestilling hos danskeren?
Med på den nye skive har crossover-dirigenten/arrangøren/komponisten Hans Ek (også kendt for sit samarbejde med Copenhagen Phil) arrangeret fire numre af det islandske popikon Björk, men når man kender de oprindelige versioner, klinger Flemings operasang noget kunstigt og musicalagtigt. De urolige hihat-slag og nervøse synkoper i basområdet i ‘Undo’ bliver et besynderligt sammenstød med den kultiverede og minutiøst kontrollerede skønsang. Og den utæmmede naturlighed og de tydelige åndedrag hos Björk i ‘Joga’ omsætter Fleming med pænhed og flinkeskole. Heldigvis starter albummet med Samuel Barbers rørende ‘Knoxville: Summer of 1915’ om et barns minder om sin fars død og fortsætter med de ligeledes stemningsfulde ‘The Strand Settings’.
Renée Fleming: Distant Light | Decca 4830415
Læs også: Renée Fleming: »Næste sæson bliver min sidste med mainstream opera«
FLERE PLADENYHEDER