Anmeldelse | Vokal

Sanserne skærpes, når man ser opera i en skøjtehal

Komponist Niels Rønsholdt og instruktør Louise Beck får utrolig meget ud af utrolig lidt i ‘Den sidste olie’, en minimalistisk opera om Danmarks kolonisering af Grønland i 1721.

★★★★★

Sanserne skærpes, når man ser opera i en skøjtehal | Anmeldelse | Magasinet KLASSISK

Jeg har nu ellers oplevet en del den seneste måneds tid.

Først var jeg i Helsingør Svømmehal for at overvære den danske komponist Lil Lacys musikdramatiske korværk ‘Crawl Crawl Crawl’ med tolv badende sangere og en dirigent i vandkanten. Underfundigt!

I lørdags stod jeg blandt kuglestødere, længdespringere og hurtigløbere på Glostrup Stadion, da Copenhagen Opera Festival satte det tyske totalteater ‘Die Oper #3’ op på en måske endnu mindre oplagt scene end svømmehallen. Forrykt!

Men det her tager nu alligevel prisen: Da samme festival i aftes uropførte Niels Rønsholdts kolonialismekritiske grønlandsopera ‘Den sidste olie’ i Østerbro Skøjtehal, måtte jeg erkende, at jeg aldrig havde oplevet noget lignende.

Vil du læse mere?

Køb et årsabonnement og få ubegrænset adgang til alle nyheder, artikler, anmeldelser m.m. på klassisk.org

Bestil abonnement
Tilmeld gratis nyhedsbrev | Magasinet KLASSISK

FLERE ANMELDELSER