Artikel
»DET SKAL SGU SWINGE!«
25. januar 2012
25. januar 2012
Enghave Kirke ligger på Sønder Boulevard på Vesterbro i København. Nær Enghave Station. Og lige overfor Enghave Kro med dens brune markiser, gule graffitiklædte facade og meterlange løfter om musik og billard indendørs. Når kirkens organist Christian Dehn Bang og hans Enghave Barokorkester & Vokalensemble opfører kantater af Bach i kirken, er publikum en blandet skare. Der er både dem, der kommer med toget langvejs fra, og dem, der kommer direkte ovre fra kroen.
»At en glødende ateist finder på at gå ind i en kirke for at høre musik, der egentlig har et kirkeligt udgangspunkt – ja, det siger jo bare noget om, hvor vedkommende Bach stadig er«.
Christian Dehn Bang fortæller om dengang én af kirkens præster sad blandt publikum og faldt i snak med én af de lokale.
»Det var en engageret herre, der gentog, at ”det er fandeme go’ musik”, og fortalte at han havde telefonnummeret til Jesus, og i øvrigt forklarede, at han havde en halv øl stående på kroen overfor, men at han ville gemme den til efter koncerten«, fortæller Christian Dehn Bang.
Anekdoten bliver serveret med et grin, men har en vigtig pointe. Enghave Barok har ambitioner om at formidle Bachs musik til både dem, der kender den i forvejen, og dem der ikke gør. Og organisten er altid glad, når han ser de lokale fra menigheden finde vej til kirken, når der er Bach på programmet.
Barok & prædiken
Christian Dehn Bang har været organist på Sønder Boulevard i ti år, og viser gerne rundt i sin kirke. Kirkerummet er fra 1960 og der er blåt væg-til-væg gulvtæppe all over. Ordet ’barokmusik’ er ikke det første der falder én ind, når man står i den lille Vesterbro-kirke. Men det intime rum med højt til loftet har en god akustik til mindre ensembler, og i dag er Enghave Barok en tradition.
Kort efter Christian Dehn Bang tiltrådte, begyndte han at arrangere en årlig koncert med Bach-kantater i kirken. Og efter et par år begyndte han at overveje andre muligheder end den almindelige koncertform.
»Vi syntes, at det var fjollet, at vi opførte musik, der er komponeret til at blive spillet før og efter prædiken, og forholder sig tematisk til kirkeårets læsninger, udelukkende ved koncerter. Når nu vi er en kirke…«
(Læs hele artiklen i KLASSISK nr. 19)
Tekst: Malene Wichmann. Foto: Morten Lasskogen
FLERE ARTIKLER