Artikel
Interview: Hetna Regitze Bruun
MEZZOSOPRAN, IDÉMAGER, SKATTEJÆGER …
25. januar 2012
25. januar 2012
Da Hetna Regitze Bruun indspillede Messiaens ’Harawi’ og ’Trois Mélodies’ med sin faste duopartner pianisten Kristoffer Hyldig, var mezzosopranen på krykker. To uger før den planlagte indspilning af debut-cd’en brast en gammel loftstrappe sammen under hende og sendte hende en måned i kørestol med to forstuvede fødder.
»Indspilningen kunne kun udskydes en måned, og det var utænkeligt at aflyse. Så jeg måtte bide tænderne sammen og indspille på krykker med støtte fra en stol, selvom det langt fra er den ideelle måde at synge på. Heldigvis var vi fuldstændig høje af musikken, så det gik!«, fortæller Hetna Regitze Bruun i dag. »Når jeg virkelig brænder for noget, opgiver jeg det ikke!«.
Stand-up Opera og ny musik
Hetna Regitze Bruuns sangerkarriere har længe været båret af projekter og idéer. Af research på nyt repertoire, af en trang til at kaste sig ud i projekterne og af en tro på, at de lykkes.
Fællesnævneren er det uopdyrkede land: nyt repertoire, nye koncertformer.
Siden 2003 har Hetna Regitze Bruun stået bag Stand-up Opera-scenen i LiteraturHaus i København. Grundkonceptet er enkelt: Afslappet opera med rum for at improvisere og lave sjov med arier og roller, plads til at publikum kan klappe og grine, når de vil, og mulighed for at skylle operaoplevelsen ned med en øl. Hun har også været med til at oprette Reload Classics, der arrangerer koncerter, hvor klassisk musik kombineres med electronica og videokunst. I det hele taget har det længe været en integreret del af Hetna Regitze Bruuns sangerkarriere at være iværksætter og idémager.
Trangen til at gå nye veje afspejles i hendes repertoirevalg.
»Jeg har altid brændt for at synge det, ingen andre synger. Og da jeg mødte Kristoffer, fandt jeg min åndsfælle«, siger hun.
(Læs hele artiklen i KLASSISK nr. 19)
Tekst: Malene Wichmann; Foto: Jan Vindszus
FLERE ARTIKLER