Artikel

OPERAEN HJEM PÅ KØKKENBORDET

I Berlin har et dansk operaensemble succes med dets offentlige optræden i private folks hjem. Tag med til HOME OPERA, der omdefinerer finkultur til intimkultur.

Af Mathias Irminger Sonne, Berlin

»Entschuldigung – ist das hier die Oper?«. Spørgsmålet virker måske lidt absurd her i en trappeopgang i den berlinske bydel Kreuzberg. Men pludselig afslører en improviseret garderobe foran en lejlighed, at adressen, som publikum fik tilsendt 24 timer før koncertstart, er god nok: I aften ligger den eftertragtede Home Opera bag denne beskedne dør på 4. sal.

Indenfor er stemningen på én gang spændt og afslappet. Aftenens omkring 70 gæster venter og sludrer på tværs af klapstole og sofaer, og i det overdimensionerede køkken-alrum er kogeøen i aftenens anledning omskabt til opera-bar.
»Vores sidste forestillinger var i en typisk berlinerlejlighed med malede plankegulve og savsmuldstapet. Denne gang er det noget helt andet«, siger mezzosopran og initiativtager Hetna Regitze Bruun og kaster et blik rundt på væggene i den gennemdesignede kæmpelejlighed.
»Samtidig er variationen og nysgerrigheden over at se andres hjem en del af charmen ved pop-up-opera. Også selvom man som sanger teknisk skal forberede sig på lidt af hvert i forhold til akustikken«.

Uforbederlig igangsætter
Home Opera er ikke Hetna Regitze Bruuns første tiltag med at tænke klassisk sang og musik ind i nye rammer.

HOME OPERA
– Næste forestillinger i Berlin er i marts og maj, i København 31. maj og 1. juni kl. 20 samt 2. juni i Allerød kl. 16.
– Tilmeldinger foregår på www.homeopera.net. Den præcise adresse for arrangementet offentliggøres 24 timer før koncertens begyndelse.
– Kerneensemblet i Home Opera består af sopranen Dénise Beck, mezzosopranen Hetna Regitze Bruun samt den tyske pianist Clemens Hund-Göschel. Bassen Steffen Bruun og barytonen Simon Duus deltager på skift.

I projektet Reload Classics stod hun bag møder mellem klassisk musik og electronica og videokunst, og i årene 2003-2011 var hun hovedkraften i det populære Stand up-Opera i LiteraturHaus København.
Efter et privat og karrieremæssigt sceneskifte til Berlin i 2011 har hun skullet bygge mange ting op fra ny, men samtidig føler hun sig som en fisk i vandet i den boblende kulturby, både i sin sangerkarriere og i opbygningen af Home Opera:
»Jeg tror, jeg er en uforbederlig igangsætter. I Berlin er der […] «

Læs hele artiklen i KLASSISK nr. 28

Bestil abonnement på magasinet KLASSISK

FLERE ARTIKLER