Artikel

Virtuos i den sande betydning | Interview Marc-André Hamelin

Marc-André Hamelins fingerfærdighed og overblik har stemplet ham som virtuos. Først red han på bølgen af kritikerroserne, nu er han ærlig talt lidt træt af arrangørernes automatreaktion. Men har hans pianistiske bedrifter overhovedet grænser?

Af Per Rask Madsen

I gammel sort t-shirt, jeans og skægstubbe tager Marc-André Hamelin plads ved flyglet i Koncerthuset, hvor KLASSISK er med til orkesterprøve i foråret 2015. Han dresser ikke op, selvom han skal til prøve med de fire snese DR-symfonikere, tværtimod ligner han en træt skolelærer. Men efter utallige visitter her ved vi, hvad han er i stand til ved tangenterne, og der er absolut ingen søvn i øjenkrogen, da først Brahmsʼ store 2. Klaverkoncert lægger fra land. Hamelin har spillet dette klaverteknisk berygtede mesterværk i snart tre årtier, og sveddråber er der ingen af på hans pande. Faktisk er det utroligt så køligt kontrolleret, han tackler det parti: Nul kunstnermanerer eller krukkerier, han virker nærmest upåvirket af musikken, som om han ordner kontorarbejde.

»For de fleste betyder virtuos bare en keyboard clown, og det er ikke det, jeg higer efter«

Men sikke et spil. Alt står som i det klareste dagslys med den mest fintmærkende og nuancerede artikulation; han får nye detaljer frem i et standardværk, som mange af os kender til hudløshed, og det hele fremfører han totalt ubesværet.
Efter orkesterprøven møder jeg Hamelin i Koncerthusets solistværelse, hvor han smækker benene op på det lave sofabord og virker utrolig åben og sympatisk med sin dybe og afspændte stemme. Men først strammer hans ellers så venlige ansigt sig i skeptiske panderynker, da jeg spørger ind til forskellen på virtuost og ikke-virtuost repertoire. Et spørgsmål, der irriterer ham lidt eller i hvert fald sætter ham ude af balance for et kort øjeblik. Virtuos er jo ordet, der stort set altid går igen, når Hamelins koncerter bliver promoveret.
»Jeg bevæger mig videre fra visse ting, jeg har lavet før i tiden. Det afhænger af, hvad du præcist mener med virtuos …«, begynder han stammende.
»Hvis ordet virtuos bruges på den rigtige måde, er det en stor kompliment, fordi det er udtryk for ikke blot fuldkomment, instrumentalt mesterskab, men også at alle kunstneriske midler står til din rådighed, så du kan realisere dine musikalske visioner. Men for de fleste betyder virtuos bare en keyboard clown, og det er ikke …

Hamelin live
– Marc-André Hamelin gæster Mogens Dahl Koncertsal i København d. 27. sept. med kendt og ukendt repertoire, ikke mindst en af Haydns 62 klaversonater.

Bestil abonnement på magasinet KLASSISK

FLERE ARTIKLER