Nyhed

Det Kgl. Teaters tidligere chefdirigent er død

Det Kgl. Teaters tidligere chefdirigent er død I Magasinet KLASSISK

Michael Boder, Det Kgl. Teaters tidligere chefdirigent, gik uventet bort søndag, 65 år gammel, skriver MusikTheater an der Wien i en pressemeddelelse.

Den tyske dirigent med forkærlighed for modernismen og den samtidige musikdramatik opholdt sig ved sin død i Wien, hvor han var i fuld gang med teatrets Schönberg-projektet ‘Freitag, der Dreizehnte’, som han var medproducent på. Forestillingen har planlagt premiere 26. april – men det bliver nu uden Boder på podiet.

Kunstnerisk leder ved MusikTheater an der Wien, Stefan Herheim, udtaler i teatrets meddelelse:

“I løbet af vores første samarbejde – Alban Bergs Lulu i 2010 – lærte jeg Michael at kende som en kunstner, hvis tilfredshed afhang af, om han formåede at få det bedste ud af sin modpart. Michaels hjerte hamrede til sidste slag for dette kunstneriske samspil. Hvil i fred, kære ven.”

Boder var uddannet fra konservatoriet i Hamborg med senere studier i Firenze under Riccardo Muti og Zubin Mehta. Han landede sin første stilling som chefdirigent på operaen ved Theater Basel i en alder af blot 29 år efter at have været assisterende dirigent i Oper Frankfurt.

Han fortsatte karrieren som generalmusikdirektør ved El Liceu operaen i Barcelona (2008-2012) og blev derefter hyret som chefdirigent for Det Kongelige Kapel, hvor han tiltrådte i 2013 under daværende operachef Sven Müller.

Boder var fast gæst i operahuse i Europa, USA og Japan, men han havde en særlig tilknytning til musikscenen i Wien. Udover Theater an der Wien dirigerede han også jævnlig på Wiener Staastoper, hvor han nåede at stå på podiet 183 gange.

Den østrigske avis Die Presse bemærker sig i deres nekrolog Michael Boders særlige dirigent superkraft, der bestod i hans helhedsopfattelse af arbejdet i et operahus:

“Boder kunne få orkestret og ensemblet til at forstå og konkretisere et komplekst partitur i en sådan grad, når de afmonterede det sammen, at de efterfølgende ønskede at sætte det sammen med ham igen til en helhed med respekt og endda glæde. Grundlaget for hans musikskabelse var, at han forstod et operahus som et Gesamtkunstwerk i egen ret, som et fælles produkt af kunst- og håndværksfag.”

Det var også denne tilgang og ambition, der fik Boder til at sige farvel til Det Kgl. Teater ved kontraktudløb i 2016 i frustration over hans manglende indflydelse på den kunstneriske ledelse og teatrets underprioritering af operaen. Med Boders bortgang er Det Kgl. Kapels seneste to chefdirigenter her ikke længere. Den sidste, Alexander Vedernikov, bukkede i 2020 under for Covid-19 under pandemien.

Foto: Alexander Vasiljev

LÆS OGSÅ

Michael Boder stopper som chefdirigent for Det Kgl. Kapel

Tilmeld gratis nyhedsbrev | Magasinet KLASSISK

FLERE NYHEDER