Nyhed

Er det OK at klappe mellem satserne?

»Er det OK, at publikum klapper mellem satserne i en symfoni?«. Det har det klassiske website Violin Channel spurgt en række internationale strygersolister om. Se hvad stjernesolister som for eksempel Sarah Chang og James Ehnes’ svarer på spørgsmålet, der normalt kan dele vandene.

Violinist, Sarah Chang (USA / foto):
»Ja! Det er helt naturligt. Hvis de har lyst til at klappe, er jeg bare taknemmelig«.

Koncertmester ved Dallas Symphony, Alexander Kerr:
»Helt sikkert. Det er nogle gange distraherende efter en smuk, langsom sats, men generelt, hvis publikums bifald har rod i et overvældende behov for at udtrykke deres følelser, har jeg intet problem med det, overhovedet«.

Violinist, James Ehnes (Canada):
»Ja, da. det er bedre end, at de buher mellem satserne«.

Violinist, Lara St. John (Canada):
»Ja, hvis satsen er medrivende, og folk føler sig kaldet til at vise deres påskønnelse. Et godt eksempel er første sats i Tjajkovskijs violinkoncert – hvis folk ikke klapper efter den, er du sandsynligvis til prøve… eller i Finland«.

Violinist, Tessa Lark (USA):
»Jeg elsker det. Jo større udvekslingen af energi mellem publikum og optrædende er, jo bedre er det. Hvis jeg har brug for stilhed mellem satser, sørger jeg for at vise det til tilhørerne«.

Violinist, Anne Akiko Meyers (USA):
»Det er som regel OK, men det kommer an på musikken«.

Cellist, Laurence Lesser (USA):
»Jeg er ikke vild med det, men det er bedre end det japanske publikum, som i sin tid havde fået indprentet, at de skulle klappe ganske behersket og høfligt efter hvert stykke og gemme deres entusiasme til slutningen af koncerten«.

Violinist, Augustin Hadelich (Italien):
»Jeg er normalt ikke så vild med bifald efter langsomme satser, da det kan forstyrre stemningen. Men at klappe efter en medrivende afslutning på første sats i en koncert er helt fint«.

Foto: Cliff Watt

Læs også: 10 bud på ny koncertform

Bestil gaveabonnement på magasinet KLASSISK

FLERE NYHEDER