Nyhed

Gramophone hylder danske navne blandt årets udgivelser

Gramophone hylder danske navne blandt årets udgivelser | Magasinet KLASSISK

Hele tre udgivelser med danske navne har fundet vej blandt magasinet Gramophones udvalg af 2020’s bedste udgivelser. Ved hvert årsskifte publicerer magasinet en oversigt over de 130 bedste udgivelser, ‘Editor’s Choices’, mellem årets mange anmeldelser.

I oversigten finder man en anbefaling af Elsa Dreisigs (foto) storroste lieder-album ‘Morgen’ fra sidste år med sange af Henri Duparc, Richard Strauss og Sergej Rachmaninoff. I Hugo Shirleys Gramophone-anmeldelse kan man læse:

»Elsa Dreisigs slående debutalbum, ‘Miroir(s)’, præsenterede refleksioner af operakarakterer. Den fransk-danske sopran, hendes pianist Jonathan Ware og evigt-fornyende Erato har tilberedt noget på samme måde ud-over-det-sædvanlige til hendes første solo lieder-album. Resultatet er en af de mest forførende recitals, jeg har mødt på min vej«.

Magasinets anmelder Tim Ashley roser DR Symfoniorkestret og DR Koncertkorets udgivelse af operaen ‘Il Prigioniero’ af den italienske 1900-tals komponist, Luigi Dallapiccola. Operaen er indspillet i 2019 med dirigenten Gianandrea Noseda.

»Noseda hjælpes uforligneligt igennem… af sit danske orkester, der spiller med fantastisk engagement og finesse… DR Koncertkoret lyder gigantisk – ‘Fiat misericordia tua, Domine’ tager fuldstændigt pusten fra én, når koret bryder ind i Chiuris åbningsmonolog«, skriver Tim Ashley.

Både ‘Il Prigioniero’ og ‘Morgen’ har senest været nomineret til International Classical Music Awards. Albummet med Dallapiccolas opera er også med på BBC Music Magazines liste over sidste års bedste udgivelser.

Tredje danske navn på Gramophones liste er i virkeligheden to. KLASSISKs faste anmelder Andrew Mellor, som også anmelder for Gramophone, anbefaler i novemberudgaven af Gramophone dirigenten Thomas Dausgaard og hans amerikanske orkester, Seattle Symphonys, indspilning af Carl Nielsens første to symfonier.

»Nielsens 1. symfoni fungerer normalt bedst med et klarere, mere gennemsigtigt og “klassisk” lydbillede, men hjælpes her af Dausgaards konstante understregning af musikkens åbenhed. Friske og fascinerende – men ikke ukontroversielle – fremførelser er netop, hvad den forsømte tidlige Nielsen har brug for«.

Dausgaard og Seattle symfonikernes tidligere udgivelse af Nielsens tredje og fjerde symfoni fik året inden æren af at blive nomineret til en Grammy i kategorien ‘Bedste orkesterpræstation’.

Foto: Simon Fowler / Warner Classics

Læs mere: Elsa Dreisig: »Mit nye album er en kunstnerisk signatur«

Bestil abonnement på magasinet KLASSISK

FLERE NYHEDER