Nyhed

Kasper Holtens bittersøde stikpille

Kasper Holten bliver den, der ler sidst og bedst, når han sætter sin sidste forestilling, Wagners ‘Mestersangerne i Nürnberg’, op på Covent Garden til næste år. Med operaens tema om en kunstners kamp mod etablissementet bliver Holtens farvel en hilsen med tungen placeret i kinden til både publikum og kritikere. Ved en pressekonference for nylig udtalte Holten om sin afskedsforestilling:

»Jeg elsker at skulle opsætte en komedie om forholdet mellem kunstneren, publikum og kritikerne. Hvad kunne være mere passende for mig end en forestilling, der handler om, hvor svært det kan være for publikum og kunstnere at finde den rigtige måde at kommunikere med hinanden på? Jeg glæder mig usigeligt meget til at instruere stykket«.

Holten har til tider fået drøje hug for sine dristige opsætninger på Covent Garden af de mere konservative kræfter blandt publikum og den engelske offentlighed. Kritikken kulminerede sidste sommer med opsætningen af Rossinis opera ‘Wilhelm Tell’, hvor en kontroversiel scene med en massevoldtægt fik publikum til at buhe højlydt på premiereaftenen.

Misèren skabte efterfølgende en ophedet debat i medierne om, hvor grænsen går, for hvad man kan vise på en operascene. Holten var ikke instruktør på forestillingen, men som operachef var han ansvarlig for det kunstneriske valg. Han afviste at censurere scenen og blev bakket op af teatrets øverste chef, Alex Beard, og musikchef Antonio Pappano.

Foto: Sim Canetty-Clarke / ROH

Læs også: Reaktioner på Holtens farvel til Royal Opera House

Tilmeld gratis nyhedsbrev | Magasinet KLASSISK

FLERE NYHEDER