Nyhed

Ny opsætning af ‘Tryllefløjten’ pebet ud i Berlin

Sangere i marionetsnore faldt ikke i publikums smag ved premieren på Staatsoper Berlins nyopsætning af Mozarts “trylleopera”. Operahusets dobbeltopsætning af operaen byder på en ny, eksperimenterende udgave, iscenesat af den yngre, amerikanske avantgardeinstruktør Yuval Sharon, efterfulgt af August Everdings traditionelle 25 år gamle opsætning i april. Ifølge operahuset er formålet med at spille to udgaver at give publikum muligheden for at sammenligne nyt og gammelt.

I Sharons nye opsætning optræder karaktererne som marionetdukker med snore og leddelte kropsdele, og de omkringflagrende sangere blev for meget for premierepublikummet, som indledte en pibekoncert i protest mod det, de så på scenen, skriver Musik Heute. At det var scenografien og instruktionen, der var genstand for publikums protester blev tydelig, da sangerne ved endt forestilling fik stående applaus for deres vokale præstationer.

‘Tryllefløjten’ er hjerteblod for det tyske publikum, og nye opsætninger bliver derfor vejet på en guldvægt. Operaen er pligtrepertoire i Tysklands mange operahuse, og en af de mest populære opsætninger er Berliner Staatsopers udgave af Everdings ‘Tryllefløjte’, der baserer sig på en scenografi og kostumer fra 1816 af Karl Friedrich Schinkel. Flere medier gætter på, at risikoen ved at spille Sharons nye opsætning har været så høj, at direktør Mathias Schulz for en sikkerheds skyld valgte at lade den efterfølge af den gode gamle opsætning. 

Det er ikke kun publikum, der giver den nye opsætning en hård medfart. Anmelderne er heller ikke imponerede. I Berliner Zeitung kalder Peter Uehling Sharons udgave af trylleoperaen for »en fuldstændig tankeløs og uinspireret katastrofe. Et dokument præget af fuldstændig misforståelse, der bør rettes«.

Operaen kan opleves i Berlin indtil midten af marts.

Foto: Monica Rittershaus

Læs også: Barenboim afviser kritik som smædekampagne

Tilmeld gratis nyhedsbrev | Magasinet KLASSISK

FLERE NYHEDER