Nyhed

Operaanmeldere i oprør

ENO-2019-20-Glass-Orphee

Nu er det blevet for meget for de engelske operaanmeldere. De har ellers rost English National Opera for at nå ud til et bredere og mere anderledes publikum, men med kompagniets sidste outreach-tiltag er man gået for langt, mener flere af anmelderne. Det skriver The Guardian.

Den i forvejen hårdt prøvede anmelderstand får på grund af English National Operas nye projekt, ‘Response’, frataget den ekstra fribillet til en ledsager efter eget valg, der er fast praksis, når opera- og koncerthusene giver pressen adgang til premierer. Med den nye ordning vil operakompagniet forsøge at formidle mere varierede anmeldelser ved at bruge ledsagerbilletterne til at invitere ti unge, uerfarne kritikere, deriblandt bloggere, til at give deres vurdering af forestillingerne.

»For English National Opera handler alt om talentudvikling, og det samme gælder for ‘Response’-projektet. Opera kan opfattes som en lukket kunstform, og vi synes, at folk i højere grad skal anmelde med følelserne – ikke kun fra et teknisk synspunkt om, hvordan grupperne i orkesteret spillede, eller hvordan sopranen sang. Spørgsmålet bør være: Fik det dig til at græde, gjorde det dig glad?«, siger operadirektør, Stuart Murphy til The Observer.

Initiativet møder imidlertid kritik fra de etablerede anmeldere.

»For de fleste af os foregår anmeldelserne efter en lang – og oftest dårligt betalt – dags arbejde. Når vi bliver frataget ledsagerbilletterne, afskæres vi ikke kun fra den vigtige, sociale proces i en kulturel oplevelse men også fra vores partnere og venner. Hvis man smider dette anker væk, mister man samtidig anmelder-hvervets langsigtede levedygtighed og med den ekspertisen og erfaringen, der er opbygget gennem mange års arbejde af anmelderne«, siger Alexandra Coghlan fra The Spectator.

Fiona Maddocks fra The Observer er også pikeret:

»Der er mange grunde til, at ledsagerbilletten er vigtig. Anmelderne, og ingen af os er rige, kan introducere nybegynderne til opera. Det er vores lidenskab. Vi er de bedste fortalere. At følges med nogen kan være med til at gøre en ellers noget specialiseret aktivitet til noget mere hverdagsagtig. English National Operas beslutning vil give bagslag. Forvent et oprør«, siger hun.

Operakompagniets direktør siger, at han fortsat værdsætter de etablerede anmeldere og sætter pris på deres »deres uddannelse, hårde arbejde og kompetencer«. Men han understreger samtidig, at kompagniet har uddelt i alt 80 gratis billetter til premiereaftener, 40 til anmelderne og 40 til deres ledsagere: »Økonomisk set er det ikke fornuftigt for os, og mange mennesker kritiserer anmelderne. Så det vil være ret godt at lade andre få chancen og, formoder jeg, finde ud af, at det ikke er så let, som det ser ud«. Murphy siger videre, at han er opmærksom på, at anmelderstanden er presset, så han vil fortsat lukke dem gratis ind og tilbyde dem at købe en billet til deres ledsagere.

Foto: PR-billede fra ENO’s nye opsætning af Philip Glass’ ‘Orphée’.

Læs også: To operahuse bandlyser anmeldere

Bestil abonnement på magasinet KLASSISK

FLERE NYHEDER