Nyhed

Postyr over diskriminerende operaanmeldelse

Postyr over kropsdiskriminerende operaanmeldelse

Anmeldelserne af Barrie Koskys opsætning af ‘Orpheus i underverdenen’ ved festspillene i Salzburg har fået operaverdenen op af sæderne. Den amerikanske sopran Kathryn Lewek (foto), forestillingens Eurydike, udtrykker sin sorg og vrede over flere anmelderes hensynsløse, verbale overfald og anklager dem for »body-shaming«.

I et opslag På Twitter skriver Kathryn Lewek:

»HJÆLP! Hjælp mig med at sprede budskabet. Operasangere er ofte mål for chikane, krops- og vægtdiskrimination fra operakritikere. Dette skal stoppes.
Nu er det nok med disse umodne bøller. Del og deltag i diskussionen. Spred budskabet!«

Sangerinden fik ellers mest ros for sin letpåklædte rolle, men nogle af anmelderne gik over grænsen og kaldte Lewek, der er mor til en 10 måneder gammel datter, for »trivelig«, »storbarmet« og »fed«. Til BBC kalder Lewek kommentarerne for »antikverede og latterlige« og forklarer, at rollen med vilje var iscenesat seksualiseret, og at instruktøren derfor havde advaret hende om, at hun nok ville få nogle saftige bemærkninger med på vejen. Men hun var alligevel ikke forberedt på anmeldelser, der fokuserede på hendes krop og ikke på forestillingen.

Manuel Brug fra Die Welt, en af anmelderne der var ude med riven, reagerede på sangerindens kritik til BBC således:

»Hvis hun er så nærtagende, hvorfor udstiller hun så sig selv i korset hele tiden? Det er interessant, at de tynde damer på scenen alle sammen havde kjoler på, og de knap så tynde bærer kostumer, som fremhæver deres vægt«.

Den replik udløste en lavine af rasende meldinger fra operamiljøet. Deriblandt fra festspillenes forkvinde, Helga Rabl-Stadler, som på Facebook skrev:

»En temmelig indflydelsesrig tysk kritiker, hvis udseende jeg ikke kommenterer for at undgå det samme lave niveau, har beskyldt Kathryn for at være for fed til at spille Eurydike. Instruktøren og publikum var dog helt enige om, at hun er perfekt til rollen – komisk, forførende og intelligent. Enhver, der eksponerer sig selv på scenen med krop og sjæl, bliver sårbar. Kunstnere har brug for vores respekt for deres præstation og ikke for platte kommentarer om deres fysik«.

Kathryn Lewek henvendte sig direkte til redaktøren på Die Welt, Ulf Poschardt, og opfordrede avisen til »at hæve barren for kvalitet og anstændighed hos medarbejderne«. Poschardt hævdede imidlertid, at Manuel Brug var blevet misforstået og prøvede efterfølgende at forsikre sopranen om, at anmeldelsen ikke var tænkt som en personlig fornærmelse og heller ikke formuleret sådan. I hans svar lød det:

»Manuel Brug angreb Barrie Koskys iscenesættelse og kvindesyn. Det er Koskys udtryk, der kan kaldes kvindehadende, og ikke Mr. Brugs klare ord om det«, skriver chefredaktør Ulf Poschardt, ifølge BBC.

Foto: Monika Rittershaus / Salzburger Festspiele

Læs også: Musikere kritiserer oliegigants sponsorat

Bestil abonnement på magasinet KLASSISK

FLERE NYHEDER