Nyhed
Så er det bekræftet: Pariseroperaens nye chef er tidligt inde
29. august 2020
29. august 2020
Et uventet varsel om fratrædelse før tid fra Pariseroperaens generaldirektør var i sommer årsag til dybe panderynker i den franske hovedstad. Midt i den værste krise i operaens 350-årige historie, meddelte den afgående direktør, Stéphane Lissner, at han agtede at stoppe allerede ved årsskiftet, et halvt år før tid.
Det kom bag på mange, deriblandt efterfølgeren, Alexander Neef, der i dag er chef for Canadian Opera Company. Han skulle efter planen først forlade stillingen i Toronto til næste sommer for at overtage roret i Paris. Ifølge flere udtalelser fra Neef til medierne, afviste han at have deltaget i formelle drøftelser med Pariseroperaen og bestyrelsen i Canadian Opera Company om en fremrykning af ansættelsen i Paris.
Men nu bekræfter Canadian Opera Company, at Neef stopper et år før tid og begynder som øverste chef for Opéra national de Paris med omgående virkning. Neefs kontrakt med Canadian Opera Company løb oprindelig frem til og med sæsonen 2025/26. Udslagsgivende for beslutningen er, ifølge det canadiske musikmedie Ludwig van Toronto, at den franske kulturminister har henvendt sig direkte til operakompagniets bestyrelse med en appel om at lade Neef slippe ud af kontrakten.
Neef og familie er nu i færd med at flytte til Paris, hvor han skal løfte den store opgave med at redde nationaloperaen ud af suppedasen. Efter Lissner overtager han et underskud på 300 millioner kroner i et corona-lukket operahus, der står foran en større renovering. Samtidig beholder han ansvaret for det canadiske operakompagni, indtil man har fundet en ny topchef.
Inden ceremonien tirsdag, hvor den franske kulturminister, Roselyne Bachelot-Narquin, overdrog ansvaret til den nye generaldirektør, udtalte han sig til Ludwig van Toronto om sit nye job:
»Jeg glæder mig til at lære mine Pariser-kolleger at kende, da deres musiksæson begynder om mindre end en måned. På et tidspunkt, hvor der er utallige udfordringer ved at skabe og dele opera, er jeg glad for at se vores kunstform bestå og finde nyt publikum over hele kloden gennem innovation og tilpasning«.
Pariseroperaens orkester og kor varmer op til den egentlige sæsonstart med en række kammerkoncerter indtil premieren på den første store opsætning, ‘La Traviata’, der er planlagt til 25. november.
Foto: Marc Walter / ONP
FLERE NYHEDER