Nyhed

Stjernepianist får smadret milliondyrt flygel

Stjernepianist får smadret milliondyrt flygel | Magasinet KLASSISK

Det var det eneste af sin slags i hele verden. Angela Hewitts Fazioli F278 flygel var specialbygget med fire pedaler efter pianistens ønske, og hun har ved flere lejligheder omtalt det elskede instrument som »sin bedste ven«. Men den canadiske klavervirtuos må nu på jagt efter et nyt yndlingsflygel, da flyttemænd i Berlin fik smadret det milliondyre instrument sidst i januar.

»Det var et flygel, der belønnede alle dine anstrengelser og derefter udfordrede dig til mere«

Angela Hewitt

Hewitt havde netop færdiggjort en indspilning af Beethovens klavervariationer i den tyske hovedstad, da uheldet skete. Et hold professionelle klaverflyttemænd var bestilt til at transportere flyglet ud fra studiet men tabte det, da det skulle løftes op på en lastbil. Jernrammen på det 600 kilo tunge flygel knækkede ved faldet og kraften, da de topspændte klaverstrenge bristede, flækkede låget midt over. Paolo Fazioli, stifteren af det italienske firma der havde håndbygget flyglet, vurderede skaden som uoprettelig.

Tabet af instrumentet har chokeret Hewitt, der fik det bygget i 2003. Siden har det fulgt pianisten ved alle hendes europæiske koncerter, og det har været fast inventar på alle hendes udgivelser. Hewitt begræder det smadrede flygel i et opslag på Facebook, hvor hun udtrykker håb om, at det vil blive lykkeligt i »klaverhimlen«.

»Det giver ingen mening, hverken økonomisk eller kunstnerisk, at restaurere dette flygel fra bunden. Det er kaput. Jeg elskede flyglet. Det var min bedste ven og ledsager. Jeg elskede, hvordan det føltes, når jeg indspillede. Det gav mig muligheden for at gøre lige, hvad jeg ville«, skriver Hewitt.

Angela Hewitt fortæller til Washington Post, at lyden fra Fazioliet særligt kom til sin ret i de store koncertsale. Dets komplicerede design og høje følsomhed overfor selv de sarteste anslag blev grundstenen i udviklingen af hendes spil igennem de 17 år, hun ejede det.

»Det var et flygel, der belønnede alle dine anstrengelser og derefter udfordrede dig til mere. Det havde en uendelig række farver, vibrationer og lyde – lige fra det mest delikate til det ekstremt kraftfulde – hvilket gjorde det velegnet til alle repertoirer«.

Foto: Keith Saunders

Læs også: Rosenrød Liszt | Pladenmeldelse

Bestil abonnement på magasinet KLASSISK

FLERE NYHEDER