Nyhed

The Met må opgive stor scenisk opsætning

The Met må opgive stor scenisk opsætning | Magasinet KLASSISK

Her ved starten på den nye sæson meddeler The Met, at forældet sceneteknik igen driller og tvinger operahuset til at foretage ændringer i en af sæsonens største opsætninger. Det drejer sig om genopsætningen af Robert Lepages 2005-produktion af Berlioz’ opera ‘La Damnation de Faust’, som ikke har været spillet på The Met i mere end et årti.

Forestillingen, der benytter sig af krævende videoteknologi, har teknisk vist sig at være for stor en mundfuld. The Met har meddelt, at man har været udfordret af »uforudsete tekniske krav, som viste sig umulige at imødekomme inden for den allerede overfyldte produktionsplan«.

New York Times er mere konkrete og skriver, at The Met valgte at droppe den sceniske opførelse, da teknikerne indså omfanget af problemerne. Scenografien skulle renoveres fra bunden for at leve op til nutidige sikkerhedskrav, det samme skulle de mekaniske systemer, der understøtter den, og endelig skulle hele forestillingens mere end ti år gamle videomateriale opdateres. Og det var der altså hverken tid eller penge til.

Operaen bliver som nødløsning opsat i den traditionelle koncertante form i stedet for scenisk, og antallet af forestillinger bliver næsten halveret. I stedet for de planlagte syv spiller ‘La Damnation de Faust’ kun fire gange i januar og februar. På plakaten i Berlioz’ opera-oratorium er mezzo-sopranen Elina Garanca i rollen som Marguerite og bassen Ildar Abdrazakov som Méphistophélès, mens tenorerne Bryan Hymel og Michael Spyres deler titelrollen som Faust.

Læs også: James Levines søgsmål mod The Met Opera ender med forlig

Bestil abonnement på magasinet KLASSISK

FLERE NYHEDER