Artikel

Den tonedøve komponist | Portræt Sergej Prokofjev

Den tonedøve komponist | Portræt Sergej Prokofjev | Magasinet KLASSISK

Sergej Prokofjev havde ikke altid forståelse for det, der foregik omkring ham, hverken det abstrakt politiske eller det konkret personlige, og det gjorde hans sidste 17 år i Sovjetunionen til en menneskelig og professionel mørk tid, med kun få lyspunkter.

Af Mikkel Thrane Lassen

Ved udbruddet at den sovjetiske revolution var Prokofjev 26 år gammel. Han var ikke, som sin landsmand Igor Stravinskij, synderligt optaget af politik, men foretrak ikke desto mindre at emigrere, først til Paris og siden til USA. Pudsigt nok skrev Prokofjev i sit eksil den første ballet med et specifikt sovjetisk tema, nemlig ‘Le pas d’acier’ i 1926 – og hans hjerte forblev da også på mange måder i Sovjet.

Sergej Prokofjev havde et enormt ego og store ambitioner, men stod til sin irritation konstant i skyggen af sine russiske kollegaer, Rakhmaninov i Europa og Stravinskij i USA. Hans ønske om at komme ud af rollen som den evige 2’er var stærkt medvirkende til, at han overtalte sin spanskfødte hustru, Lina, til at flytte familien til Sovjet i begyndelsen af 1936 – og til at han overhørte og overså alle tegn på, at Sovjetunionen var ved at udvikle sig i en totalitær retning med ensretning af kunsten.

Vil du læse mere?

Køb et årsabonnement og få ubegrænset adgang til alle nyheder, artikler, anmeldelser m.m. på klassisk.org

Bestil abonnement

Læs artiklen i KLASSISK nr. 68

KLASSISK udkommer både som magasin og online. Med et abonnement får du både tilsendt de kvartalsvise magasiner, samt adgang til det fulde kartotek her på hjemmesiden.
Tilmeld gratis nyhedsbrev | Magasinet KLASSISK

FLERE ARTIKLER