Nyhed

Oprør på konkurrencepodiet

En kontroversiel optræden ved den store Lang Lang Shenzhen Futian International Piano Competition i Kina har skabt røre efter, at den australske deltager, Shuan Hern Lee (foto), nægtede at rette sig efter juryens programændringer og blev smidt ud af konkurrencen.

Årsagen til balladen var, at juryen efter konkurrencens første runde havde svært ved at blive enige om, hvem der skulle videre. Konkurrencens ledelse besluttede derfor at udvide feltet af finalister fra de planlagte seks til ti. Med et næsten dobbelt så stort finalefelt kom man i tidsnød, og deltagerne fik i sidste øjeblik besked om kun at spille to værker i stedet for tre i den anden runde.

Shuan Hern Lee valgte ikke at følge henstillingen og spillede alle sine tre stykker. Hans optræden udviklede sig til en farce i koncertsalen, da pianisten til juryens store overraskelse pludselig slog an til Prokofievs ‘Toccata’, som ellers skulle udelades efter programændringen.

Først overhørte Shuan Hern Lee, at den ansvarlige for konkurrencens afvikling kimede med en lille klokke for at stoppe ham. Dernæst ignorerede han juryformanden, Zhu Yafen, som i en mikrofon forsøgte at bremse toccataen. Til sidst prøvede publikum at buhe australieren af scenen, men ingenting virkede, og det fik til sidst juryen til at diskvalificere ham.

Et medlem af juryen, klaverprofessor Antonio Pompa-Baldi fra Cleveland Institute of Music, er på konkurrencens vegne efterfølgende gået i medierne med et åbent brev, hvori han beklager sig over australierens handling og brok over diskvalificeringen på de sociale medier:
»Vi havde intet andet valg end at diskvalificere ham. Vi ønsker Shuan Hern Lee alt det bedste men understreger, at hans adfærd i dag, under og efter konkurrencen, ikke er acceptabel«, skriver han.

Shuan Hern Lee har taget til genmæle og kritiserer i en kommentar til det australske medie Limelight konkurrencens ledelse for at være skyld i, at både han og juryen var »ofre for stor forvirring, forårsaget af ledelseskomitéens medlemmer«. At han insisterede på at følge sit oprindelige program skyldtes, ifølge ham selv, en uklar formulering af programændringen.

»Maestro Pompa-Baldi og de andre jurymedlemmer troede, at alle kandidaterne havde fået klar besked om, at det tredje stykke var blevet aflyst og slet ikke var nødvendigt at spille overhovedet. Men ud fra de vildledende oplysninger, som komitéen gav os finalister, troede vi, at vi stadig måtte spille tre stykker, så længe det ikke gik ud over tiden. Hvis jeg vidste, at jeg kun måtte spille concertoen og det kinesiske stykke, uanset varighed, ville jeg have valgt et meget sværere og længere kinesisk værk«, siger Lee til Limelight.

»Maestro Pompa-Baldi og de andre jurymedlemmer troede, at alle kandidaterne havde fået klar besked om, at det tredje stykke var blevet aflyst og slet ikke var nødvendigt at spille overhovedet. Men ud fra de vildledende oplysninger, som komitéen gav os finalister, troede vi, at vi stadig måtte spille tre stykker, så længe det ikke gik ud over tiden. Hvis jeg vidste, at jeg kun måtte spille concertoen og det kinesiske stykke, uanset varighed, ville jeg have valgt et meget sværere og længere kinesisk værk«, siger Lee til Limelight.

Læs også: Carl Nielsen International Competition – opsamling og kommentarer

Tilmeld gratis nyhedsbrev | Magasinet KLASSISK

FLERE NYHEDER