Nyhed

Wiener Staatsoper opfører første opera af kvindelig komponist

Wiener Staatsoper opfører første opera af kvindelig komponist | Magasinet KLASSISK

De er derude endnu, dinosaurerne i den klassiske verden. Vi kan komme i tanke om et par dirigentnavne, der hører til i kategorien, men også blandt verdens store operascener findes der steder, hvor traditionen stadig tæller mest, og forandring kommer langsomt, bl.a. når det gælder ligestilling. Det er for eksempel ikke mere end tre år siden, at The Met i New York, efter mere end et århundrede, opførte den første opera, skrevet af en kvindelig komponist.

Nu slår traditionstunge Wiener Staatsoper den samme rekord, når der søndag aften er premiere på komponisten Olga Neuwirths (foto) bearbejdning af forfatteren Virginia Woolfs ‘Orlando’. Det er første gang nogensinde i operahusets 150-årige historie, at man sætter en opera af en kvinde op.

51-årige Neuwirth, som er en af de fremtrædende komponister indenfor den centraleuropæiske modernisme, er ikke ubekendt med urpremierer i den østrigske hovedstad. I Wiener Konzerthaus, hvor hun er æresmedlem, elsker de Neuwirth og har siden 1990 haft ikke mindre end ti uropførelser og ti urpremierer på hendes værker. Faktisk havde Wiener Staatsoper allerede i 1996 planer om en opsætning af hendes opera ‘The case W.’, men af ukendte årsager valgte man alligevel at begrave projektet.

Se klip fra prøverne på ‘Orlando’ med komponist, dirigent og solister:

Nu skal det imidlertid være, og Neuwirth glæder sig til at udfordre med et nyt stykke i det gamle operahus.

»Min ambition er at ruske godt og grundigt op i tingene på dette gammeldags, smukke og vidunderlige sted«, siger Neuwirth i et interview med The Guardian.

I interviewet beklager den østrigske komponist sig samtidig over de mange støvede operahuse, der i de sidste tre-fire årtier synes at have mistet appetitten på at tage en risiko ved at investere i ny musik:

»De fleste operahuse er desværre blevet museer, og tendensen til at tro på nutidige komponisters evne til at skabe noget nyt med temaer fra i dag i kombination med musik, der udfordrer, er blevet meget sjældnere end i 1970«, siger Olga Neuwirth.

I Wiener Staatsopers udgave af Virginia Woolfs røverhistorie om Orlando, der glider mellem kønnene over flere århundreder, har der været kvinder på alle nøgleposter i forestillingens tilblivelse. Neuwirth har skrevet librettoen sammen med dramatikeren Catherine Filloux, mens den engelske instruktør Polly Graham har ansvaret for iscenesættelsen. Kostumerne er designet af designer Rei Kawakubo.

Foto: Harald Hoffmann

Læs også: Royal Opera House: Én ud af 13 dirigenter i næste sæson er kvinde

Opdatering 5/12-2019:
En læser har, helt korrekt, gjort os opmærksom på, at Wiener Staatsoper tidligere har spillet børneoperaen, ‘Cinderella’, komponeret af det engelske vidunderbarn Alma Deutscher i en alder af 10 år. Det har operahuset faktisk gjort flere gange, og vi bragte nyheden om Almas Askepot musikfortælling kort tid efter uropførelsen i Wien ved juletid i 2016.

Ved premieren var Alma blot 11 år. I dag er hun fyldt 14, og hendes børneopera er blevet en del af det faste spillerepertoire på Statsoperaens lille scene, ‘Kinderoper | Agrana Studiobühne’. Selv om Alma Deutscher er et helt ekstraordinært talent, mener vi ikke, at hun kan kategoriseres som en kvindelig komponist og var derfor heller ikke med i nyheden i første omgang.

Læs vores historie om uropførelsen af Almas ‘Cinderella’ fra januar 2017

Bestil abonnement på magasinet KLASSISK

FLERE NYHEDER